Welkom bij sportpas van Sport-ID

Veelgestelde vragen

Informatie
Uw gemeente werkt samen met diverse (sport)aanbieders in uw regio. Hierdoor kunt u kennismaken met verschillende sport en of cultuuractiviteiten zonder de verplichting lid te worden. U kunt via sportpas.nl diverse sporten uitproberen, totdat u de sport vindt die bij u past! Zie ook de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.

Hoe werkt het? 
De eerste keer maakt u een (gratis) account aan via de knop inloggen rechtsboven in het scherm. Kies vervolgens voor 'aanmelden als deelnemer'. De gegevens die we vragen, hebben we nodig om de aanbieder te kunnen informeren wie er komt. In de handleiding PDF-bestand staat overzichtelijk uitgelegd hoe u een account aanmaakt en hoe u zich voor een activiteit inschrijft. Maakt u een account aan voor uw kind(eren) dan kunt u steeds hetzelfde e-mailadres blijven gebruiken, mits u per account een ander wachtwoord kiest.

Meedoen
Na activatie van uw account  (via het linkje in de e-mail), kunt u direct inloggen en inschrijven voor activiteiten (zie de pagina OVERZICHT AANBOD). Bekijk de activiteiten en klik op de Inschrijven knop voor meer informatie. In het vervolgscherm kunt u dan inschrijven. Per e-mail ontvangt u een bevestiging die u ook altijd terug vindt via 'mijn berichten' op uw profielpagina.

Inschrijven zonder account
In de meeste gemeenten is het mogelijk om in te schrijven zonder account. Dit ziet u snel genoeg als u klikt op de Inschrijven knop bij de activiteit. U schrijft dan in door e-mailadres, naam, geslacht, geboortedatum en telefoonnummer in te voeren. Dit gaat sneller maar u mist de voordelen van een eigen account.

Activiteitenaanbod
Kennismakingsactiviteiten vindt u terug via de knop 'overzicht aanbod'. Een overzicht van alle aanbieders vindt u via de knop sportaanbieders / beweegaanbod of titels met soortgelijke strekking.

Aanbieders
Staat uw sportvereniging, sportschool, fysiopraktijk, hardloopgroep nog niet vermeld op de site, maar organiseert uw wel sport- en beweegactiviteiten? Meld u dan aan als aanbieder en schrijf vervolgens de profielpagina op maat. Hiermee zorgt u dat potentiële deelnemers u vinden ook via de sportkeuzetest op sportkeuzewijzer.nl

Sporten
Wilt u meer weten welke takken van sport er in uw gemeente worden aangeboden? Klik dan op de naam van de sport en zie op de 'sportprofielpagina' of er lokale aanbieders zijn. Meer weten over die tak van sport? Lees dan de omschrijving of bekijk het filmpje. We doen ons best om de meeste sporten van Atletiek tot Zwemmen te presenteren. Mist u er één? Laat het ons weten.

Sportkeuzetest
Weet u nog niet welke sport bij u past? Doe dan de sportkeuzewijzer Opent in nieuw venster U beantwoordt veertien vragen, en ziet gelijk welke sporten op basis van uw antwoorden het beste passen. Vul uw e-mailadres in en u krijgt de top tien van sporten die het best bij uw passen in uw mailbox compleet met linkjes naar sportverenigingen in de buurt! Uw persoonlijke top drie kunt u direct toevoegen aan uw Sportwensen (op uw profielpagina)! Wordt uw sportwens georganiseerd dan krijgt u direct een mail om in te schrijven! Voor Cultuur bieden wij de  cultuurkeuzewijzer Opent in nieuw venster 

Hieronder een opsomming van de meest gestelde vragen en uiteraard de antwoorden

1. Wie kunnen er meedoen aan de activiteiten?
Antwoord: De activiteiten worden per gemeente aangeboden. Voorwaarde is vaak dat u woonachtig bent in de gemeente waar de activiteit gehouden wordt. Bij de activiteiten staat vermeld voor welke leeftijdscategorie (groepen) de activiteit bedoeld is.

2. Wat gebeurt er bij te weinig inschrijvingen?
Antwoord: Bij gebrek aan belangstelling voor een bepaalde activiteit kan het zijn dat de activiteit niet doorgaat. Hierover ontvangt u per e-mail (of push-bericht via de Sportpas App) tijdig bericht van de (sport)aanbieder of gemeente/ organisatie.

3. Wat gebeurt er bij te veel inschrijvingen voor een activiteit?
Antwoord: Op de site kunt u zien hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn. Inschrijvingen worden door het systeem direct afgehandeld in volgorde van binnenkomst (real-time). Er wordt veelal geen reservelijst opgebouwd. Behalve wanneer duidelijk is aangegeven dat er een wachtlijst beschikbaar is. Bij veel belangstelling, kan de sportaanbieder er voor kiezen de capaciteit te vergroten, of een extra cursus aan te bieden. Dat lukt natuurlijk niet altijd. Houd de website dus in de gaten.

4. Hoe weet ik of ik een plek bij de activiteit heb gekregen?
Antwoord: Het aantal beschikbare plaatsen staat bij de cursus vermeld.  Na inschrijving ontvangt u direct een mail (let op de Spam/ ongewenste berichten box). Op uw profielpagina vindt u bij het blokje 'jouw inschrijvingen' alle inschrijvingen terug.

5. Wat kan ik doen als er geen plaats meer is bij een activiteit?
Antwoord: Wanneer u ziet dat een cursus vol is, kunt u zich voor aan andere activiteit opgeven. Er staan zoveel verschillende activiteiten op de site dat er vast een andere leuke activiteit bij zit die u wilt doen. Soms voegt de (sport)aanbieder snel een nieuwe activiteit toe. Sommige aanbieders bieden de mogelijkheid in te schrijven voor de wachtlijst. Houd sportpas.nl dus goed in de gaten en tip. Vul op uw profielpagina uw 'sportwensen' in. U krijgt dan automatisch een e-mail bij nieuw aanbod van die tak van sport!

6. Mag ik meedoen aan verschillende activiteiten?
Antwoord: Dat hangt af van de gemeente waar u woont en kunt u terugvinden op uw profielpagina. Kijk goed of u op de aangegeven data en tijdstippen wel kunt, wanneer u zich voor meerdere activiteiten wilt opgeven.

7. Wat moet ik doen wanneer ik plotseling toch niet kan meedoen aan een activiteit?
Antwoord: Het is heel vervelend als dit gebeurt, want de docenten/trainers staan voor u klaar. Moet u zich toch afmelden? Meld u zich dan af bij de contactpersoon van de activiteit, want dan kan er vaak nog iemand anders inschrijven. U kunt uw inschrijving zelf niet ongedaan maken. U dient uw afwezigheid dus te melden bij de aanbieder of bij de (gemeentelijke) contactpersoon. De contactpersoon van de club vindt u in uw bevestigingsmail van inschrijving. Of via Mijn berichten op uw profielpagina.

8. Mijn kind heeft geen eigen e-mailadres. Kan hij/zij dan wel meedoen?
Antwoord: Uiteraard! Kinderen die geen eigen e-mail adres hebben kunnen gewoon meedoen en gebruiken het e-mail adres van hun ouders. Kies per kind (account) een uniek wachtwoord.

9. Hoeveel kinderen kan ik aanmelden per e-mailadres?
Antwoord: Dit is in principe onbeperkt. Belangrijk is dat er per kind een uniek wachtwoord gekozen wordt. Op deze manier kunnen ouders telkens als (kind1, kind2 of kind3 inschrijven) en de accounts beheren door te wisselen van 'gebruiker'. U hoeft dan niet opnieuw in te loggen.

10. Wie is aansprakelijk?
Antwoord: De organisatie van Sportpas.nl, de gemeente, de deelnemende sportverenigingen en de sportaanbieders aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor de eventuele nadelige gevolgen aan sportbeoefening en/of andere activiteiten (zie ook de algemene voorwaarden). Wees voorbereid door goed de bijzonderheden bij de cursus/activiteit te lezen. Laat sieraden en waardevolle kleding thuis en fiets (als warming-up) naar de activiteit.

11. Ben ik verplicht lid te worden van de sportclub? 
Antwoord: Nee, deelname aan de cursussen is vrijblijvend, u komt immers om kennis te maken. Wel wordt van u verwacht dat u aanwezig bent na opgave.

12. Moet er materiaal aangeschaft worden?
Antwoord: Nee, bijna alle verenigingen zorgen voor materialen. Uitzonderingen staan aangegeven bij de betreffende cursussen.

13. Afgelasting
Als de weersomstandigheden slecht zijn of er een andere reden is dat de les niet door kan gaan, dan zal de (sport)aanbieder u dit natuurlijk laten weten. Dit gebeurt meestal per e-mail of telefonisch. Twijfelt u? Bel dan even de contactpersoon die bij de activiteit genoemd staat.

14. Hoe kan ik een account verwijderen?
Antwoord: Indien u geen gebruik wilt maken van de mogelijkheden van Sportpas dan kunt u uw account altijd weer verwijderen. U logt in op uw account, kiest voor (Mijn) profiel en klikt dan op de link achter 'Wil je je account verwijderen? Klik dan hier. Uw accountgegevens worden dan verwijderd uit de database. Uw gegevens worden automatisch verwijderd nadat u twee jaar het account niet gebruikt heeft.

15. Inschrijven zonder account
Op vrijwel alle sites is het mogelijk om in te schrijven zonder account. Dit ziet u snel genoeg als u klikt op de inschrijven knop bij de activiteit. U schrijft dan in door e-mailadres, naam, geslacht, geboortedatum en telefoonnummer in te voeren. Dit gaat sneller maar u mist de voordelen van een eigen account.

16. Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Antwoord: Uw gegevens worden op zorgvuldige wijze in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens verwerkt en niet gebruikt voor commerciële doeleinden. (Sport)aanbieders ontvangen bijvoorbeeld summier uw gegevens. Accounts en daaraan gekoppelde gegevens worden verwijderd uit de database indien er twee jaar lang niet ingelogd is. Bovendien kunt u altijd uw account zelf verwijderen, door in te loggen en bovenaan uw profielpagina op verwijderen te klikken. Klik hier om onze privacyverklaring te lezen. Periodiek ontvangt u per mail informatie over activiteiten die op de site worden aangeboden.

17. De website wordt niet goed weergegeven
Antwoord: Sportpas.nl is geoptimaliseerd voor gebruik met de meest recente browsers. Correcte weergave van oudere browsers (met name Internet Explorer versie 9 en ouder) wordt niet gegarandeerd. Gebruikt u een recente browser en wordt de website toch niet goed weergegeven, meldt u dit dan aan helpdesk@sportpas.nl. Vermeld in ieder geval de browser die u gebruikt, en voeg als het kan een schermafbeelding (printscreen) toe.

Staat uw vraag er niet bij? 
Voor meer informatie kunt u terecht bij de genoemde contactpersoon namens de gemeente of de (sport)aanbieder. Voor vragen over de sportcursussen kunt u contact opnemen met de sportaanbieder die bij de omschrijving van de cursus vermeld staat. Voor technische vragen over deze website kunt u contact opnemen met Erik Holtman van Sportscan tel: 0529 760 009, email: helpdesk@sportpas.nl Geeft u wel even aan vanuit welke gemeente u reageert. De helpdesk probeert dezelfde dag te reageren.

<< Vorige pagina